J.J. Stovestraat
21 3811
KA Amersfoort De Gedeputeerde Staten van de
Provincie Utrecht Hoofd Afdeling Milieu Postbus
80300 3508 TH Utrecht Amersfoort,
18 november 2008. Pleitnota t.b.v.: Hoorzitting op Dinsdag 18
november 2008 t.b.v. de Beschikking / Besluit van GS inzake “Berging
van baggerslib op de afvalberg Smink te Amersfoort” Geachte aanwezigen, Allereerst vind ik de
beantwoording van al mijn vragen en bezwaren in mijn Bezwaarschrift van 20
april 2008 totaal onvoldoende terug in uw Beschikking / Besluit van 21 oktober
2008. 1. In de Beschikking / Besluit van 21 oktober 2008 wordt nog
steeds niet vermeld uit welke watergangen het baggerslib afkomstig is. 2.
Monsterneming van
de aangeleverde bagger geschiedt volgens de Vergunningsaanvraag Deel A
Activiteiten op basis van NEN 7300. Ik
vind het nog steeds onaanvaardbaar dat de verwerker Smink ( door middel van laag
gekwalificeerde arbeiders ) zelf zijn bemonstering mag doen. Een
werknemer is in dienst van de verwerker de aangeboden bagger laten bemonsteren,
dat is als dat de slagers-jongen, het eigen vlees van zijn baas -de slager- mag
goed of afkeuren. 3.
De aangevoerde
baggerspecie wordt volgens de Beschikking / Besluit geanalyseerd door een
STERLAB geaccrediteerd laboratorium. Een getekende opdracht aan een dergelijk
laboratorium, als bewijsmateriaal, is niet aantoonbaar. Verder vermeldt de
Vergunnings-aanvraag, dat analyses plaats moeten vinden volgens NEN 5740. Deze
voor-norm beschrijft de werkwijze voor het opstellen van de onderzoeksstrategie
bij verkennend onderzoek naar de aanwezigheid van bodemverontreiniging. De voor-norm
is van toepassing op verkennend onderzoek van zowel niet-verdachte als
verdachte locaties. De voor-norm is niet van toepassing op onderzoek van
waterbodems. In
de Vergunningsaanvraag wordt slechts gesproken over een visuele keuring en totaal
niet over een fysieke bemonstering en een fysieke en chemische keuring. Analyses
qua gehaltes aan, in de Inleiding genoemde, gifstoffen in het residu (droog
geconcentreerd baggerslib, dat gestort gaat worden) zijn niet aantoonbaar,
zodat er totaal geen indicatie is van de concentratie van het gif dat op
de Maar
over de aard van de chemische verontreinigingen helaas met geen woord! 4. De Beschikking / Besluit voldoet aan de richtlijnen
97/11 en 2001/42 van de Europese Commissie en daarmee heeft deze onvoldoende
draagvlak biedt om een verantwoorde
positieve beslissing te nemen voor het afgeven van een vergunning voor de stort
van baggerslib op een afvalberg bij 5. Uit Beschikking / Besluit niet blijkt dat er adequaat
onderzoek is verricht naar de giftigheid, de verspreiding en het gevaar voor de
volksgezondheid van het droge baggerslib. Vanaf het moment, dat de bovenlaag is ingedroogd, kan
bij grote droogte en/of een krachtige wind stofvorming ontstaan. Stofdeeltjes
inclusief de giftige stoffen, welke kleiner zijn dan 10μ kunnen zich over
grote afstand verspreiden (tientallen tot honderden kilometers). Deze
stofdeeltjes kunnen doordringen in het onderste gedeelte van het
ademhalingsstelsel en een nadelige invloed hebben op de gezondheid van mens en
dier. De wijken Vathorst, Nieuwland, Kattenbroek van de
gemeente Amersfoort, maar ook Nijkerk, Hoevelaken enz. liggen veel te dicht
onder “de rook”van deze Baggerberging om op deze manier deze Beschikking /
Besluit om deze manier op een - voor de volksgezondheid van mens en dier -
verantwoorde manier af te geven. Samenvattend: ·
De Beschikking /
Besluit voldoet totaal niet aan de richtlijnen 97/11 en 2001/42 van de Europese
Commissie. ·
Een werknemer in
dienst van de verwerker dagelijks de giftige bagger laten bemonsteren, dat is
als dat de slagers-jongen het eigen vlees van zijn baas -de slager- te laten goed
of afkeuren. ·
Daar geeft deze
Beschikking / Besluit van GS aan de verwerker alle ruimte voor. ·
En dat is voor
mij onaanvaardbaar. Met dank voor uw aandacht, Hans van Wegen | ||